Thème de la séquence: Débat sur l’intégration de la Turquie dans l’Union Européenne

Classe: Terminale Section Européenne (Anglais Histoire-Géographie)

Niveau CECRL: B1/B2/C1

Activité Langagière: Compréhension écrite, Compréhension orale, Expression écrite, PPC (Prise de Parole en Continu), EOI (Expression Orale en Interaction)

Nombre de séances: 9

Type de Support ressource:
– Reportage audio et vidéo, consultation de ressources Internet (webquest), articles de presse

Matériel requis:
– Salle informatique ou accès Internet

Descriptif du projet:

Après un travail préliminaire de recherche sur la Turquie et son accession à la communauté européenne, les élèves doivent organiser la venue à Ankara de députés européens. Ces députés européens réfractaires à l’entrée de la Turquie dans l’UE, répondent à l’invitation du gouvernement turc qui souhaite les convaincre pendant leur séjour de 5 jours.

Tâche finale :

Lors d’un séjour de députés européens contre l’entrée de la Turquie dans l’UE organisé par le gouvernement turc à Ankara, un débat est organisé sur le bien fondé de cette candidature.

Mise en oeuvre:

Step 1: Preparatory work

Duration: 2 lessons

  • History and Geography lessons:
    – http://ec.europa.eu/enlargement/candidate-countries/turkey/index_en.htm
    – http://geography.about.com/od/turkeymaps/
    – http://www.youtube.com/watch?v=_ZwEgD-8bBU
  • English lessons:
    – Numbers + BBC report: Extrait vidéo

Step 2: Activity

Duration: 5 lessons

Group 1: The Ankara’s public relations department

You will have to:

  • organise the accommodation for the EU delegation
  • organise the meeting (place, time, security, budget, etc)
  • design a leaflet for the EU MPs

Group 2: The Turkey’s ministry of Tourism

You will have to:

  • organise some activities for the EU delegation in Ankara
  • organise a 2 days’ trip in Turkey for the EU delegation
  • write an account of the EU MPs’ visit (including a budget)

Group 3: The Turkish government delegation

You will have to:

  • present the country’s assets to the EU delegation (statistics required)
  • take part in the debate and present arguments in favour of Turkey’s membership
  • Write an account of the debate

Group 4: The EU MPs’ delegation

You will have to:

  • organise your own trip to Ankara
  • take part in the debate and present arguments against Turkey’s membership
  • write an account of your visit (including a budget)

Group 5: British journalists

You will have to

  • organise your own trip(including a budget)
  • interview the members of the 2 delegations: information on the EU MPs – identity, nationality, opinions, etc.
  • write an article on the event

Step 3: Presentations

Duration: 2 lessons

The students present their work to the class.

Step 4: Writing

Assessment

1- Oral English (presentation and interactivity): teachers and assistant (see oral assessment grid : No fully written notes. Key words, Key figures only)

Grille d’évaluation orale

2- Written English assessment by teacher of English and assistant