Thème de la séquence: Débat sur l’intégration de la Turquie dans l’Union Européenne
Classe: Terminale Section Européenne (Anglais Histoire-Géographie)
Niveau CECRL: B1/B2/C1
Activité Langagière: Compréhension écrite, Compréhension orale, Expression écrite, PPC (Prise de Parole en Continu), EOI (Expression Orale en Interaction)
Nombre de séances: 9
Type de Support ressource:
– Reportage audio et vidéo, consultation de ressources Internet (webquest), articles de presse
Matériel requis:
– Salle informatique ou accès Internet
Descriptif du projet:
Après un travail préliminaire de recherche sur la Turquie et son accession à la communauté européenne, les élèves doivent organiser la venue à Ankara de députés européens. Ces députés européens réfractaires à l’entrée de la Turquie dans l’UE, répondent à l’invitation du gouvernement turc qui souhaite les convaincre pendant leur séjour de 5 jours.
Tâche finale :
Lors d’un séjour de députés européens contre l’entrée de la Turquie dans l’UE organisé par le gouvernement turc à Ankara, un débat est organisé sur le bien fondé de cette candidature.
Mise en oeuvre:
Step 1: Preparatory work
Duration: 2 lessons
- History and Geography lessons:
– http://ec.europa.eu/enlargement/candidate-countries/turkey/index_en.htm
– http://geography.about.com/od/turkeymaps/
– http://www.youtube.com/watch?v=_ZwEgD-8bBU
- English lessons:
– Numbers + BBC report: Extrait vidéo
Step 2: Activity
Duration: 5 lessons
Group 1: The Ankara’s public relations department
You will have to:
- organise the accommodation for the EU delegation
- organise the meeting (place, time, security, budget, etc)
- design a leaflet for the EU MPs
Group 2: The Turkey’s ministry of Tourism
You will have to:
- organise some activities for the EU delegation in Ankara
- organise a 2 days’ trip in Turkey for the EU delegation
- write an account of the EU MPs’ visit (including a budget)
Group 3: The Turkish government delegation
You will have to:
- present the country’s assets to the EU delegation (statistics required)
- take part in the debate and present arguments in favour of Turkey’s membership
- Write an account of the debate
Group 4: The EU MPs’ delegation
You will have to:
- organise your own trip to Ankara
- take part in the debate and present arguments against Turkey’s membership
- write an account of your visit (including a budget)
Group 5: British journalists
You will have to
- organise your own trip(including a budget)
- interview the members of the 2 delegations: information on the EU MPs – identity, nationality, opinions, etc.
- write an article on the event
Step 3: Presentations
Duration: 2 lessons
The students present their work to the class.
Step 4: Writing
Assessment
1- Oral English (presentation and interactivity): teachers and assistant (see oral assessment grid : No fully written notes. Key words, Key figures only)
2- Written English assessment by teacher of English and assistant